Elina Rantasella ja Elina Laajavuorella on yhteensä yli 50 vuoden työkokemus Turun yliopistolta eri työtehtävistä. Ei siis ole ihme, että yliopiston työyhteisöstä, työnteon kulttuurista ja työympäristöstä on tullut molemmille varsin tuttu ja turvallinen paikka. Tilanne kuitenkin muuttui marraskuussa 2023, jolloin Turun yliopiston matkapalvelut siirtyivät liikkeen luovutuksessa Certialle. Toukokuussa tullut päätös muutoksesta aiheutti työntekijöissä epävarmuutta, ja lisätietojen tarve oli suuri. Matkapalveluiden tiimi päätti toimia asioiden selvittämiseksi heti.
Aktiivinen tiimi haki tietoa ja antoi vertaistukea
— Meidän tiimissämme on hyvä yhteishenki. Kun tieto ulkoistamispäätöksestä tuli, meille oli luontevaa kokoontua oman tiimin kanssa yhteen. Emme jääneet vellomaan epätietoisuuteen, vaan aloimme itse ottaa aktiivisesti asioista yhdessä selvää, Laajavuori kertoo.
Tiimi kokoontui viikoittain keskenään ilman esihenkilöä, joka oli tietoinen kokoontumisista ja antoi tälle täyden hyväksynnän.
— Tiimin vertaistuki oli tärkeää, koska olimme kaikki samassa tilanteessa ja saimme jakaa siellä ajatuksiamme. Selvitimme yhdessä faktoja mm. ammattiliittoon, työterveysasioihin ja muihin käytännön asioihin liittyen. Haimme myös keskusteluapua Turun yliopiston hyvinvointipalveluista, mikä koettiin tosi hyväksi asiaksi. Kun siirto tapahtui, koimme, että asiat oli käyty perusteellisesti läpi ja olimme henkisesti valmiita uuteen, Rantanen sanoo.
Julkiselta puolelta yksityiselle sektorille
Kummallakaan henkilöllä ei ollut ennakko-odotuksia uudesta työnantajasta, eikä heistä kumpikaan tuntenut certialaisia etukäteen. Kun tiimi pääsi keskustelemaan certialaisten kanssa, heille kävi nopeasti ilmi, että Certialla työntekijöistä pidetään hyvää huolta ja siellä viihdytään erinomaisesti.
— En vaihtaisi enää takaisin vanhaan työhöni, vaikka siinä hyvin viihdyinkin. En olisi uskonut, että sanon näin ja vieläpä näin pian, Laajavuori naurahtaa.
Myös Rantanen on samaa mieltä: ” Meidät on otettu Certialla tosi hyvin vastaan. Olemme tunteneet olomme tervetulleiksi alusta lähtien.”
Hyvää arkea tuttujen töiden parissa
Arki ei ole muuttunut mitenkään valtavasti kummankaan henkilön osalta. Alun tiivistä perehdytysjaksoa lukuun ottamatta molemmat hyödyntävät laajoja etätyömahdollisuuksia ja työskentelevät suurimman osan ajasta etänä, kuten he tekivät aiemminkin.
—Käytännössä hoidamme samoja asioita kuin ennenkin, mutta eri tavalla. Töitä tehdään myös samojen ihmisten kanssa, vain roolit ovat muuttuneet: entiset työkaverit ovat nykyään meidän asiakkaitamme. Palveluun kuuluvat päivystysvuorot ovat ehkä ainoa täysin uusi tehtävä, mutta päivystysvuorot on hyvin organisoitu ja vuorot vaihtelevat viikoittain, molemmat kertovat.
Uudet työsuhde-edut on otettu ilolla vastaan. Työsuhdepolkupyörä, säännölliset henkilökunnan yhteiset aamiaistapahtumat, E-passi edut ja mm. työkykyvakuutus koetaan kivana bonuksena palkan lisäksi. Myös modernit työvälineet ja niiden nopea hankinta on ollut iloinen yllätys.
—On tärkeää, että näyttöpäätetyöskentelyssä työvälineet ovat kunnossa. Certialla on hoidettu nämä hienosti, pyyntöihin reagoidaan nopeasti ja meitä kuunnellaan, Laajavuori toteaa.