Ilmoituskanavan käyttöohje

Ilmoituskanavan käyttöohje (Whistleblowing)

Aloitusnäkymä:

Kertakäyttötunnuksen luominen

Mikäli kyseessä on uusi ilmoitus, valitaan ”Ilmoita väärinkäytöksestä anonyymisti”. Tällöin ilmoittajalle luodaan anonyymi käyttäjätunnus. Mikäli ilmoittaja haluaa myöhemmin palata seuraamaan ilmoituksen käsittelyä, hänen tulee ottaa tunnus ja salasana itselleen talteen painamalla ”Kopioi käyttäjänimi ja salasana”. Kielen voi vaihtaa joko ruotsiksi tai englanniksi punaisella ympyröidystä kohdasta.

Käyttäjätunnus on voimassa 3 kuukautta aktiivisen käytön loputtua.

Ilmoituksen tekeminen

Kirjautumisen jälkeen käyttäjä voi valita kielen ja tarvittaessa Saavutettavuustilan oikeasta yläkulmasta:

Valitse ”Ilmoita väärinkäytöksestä”, jolloin ilmoituslomake aukeaa:

Ilmoituksen luomisessa huomioitavaa:

  • Milloin tämä alkoi: mahdollista laittaa myös tulevaisuuden päivä, joten tässä kohdassa oltava tarkkana
  • Valitse joko loppupäivämäärä tai jatkuuko väärinkäytös (teknisesti mahdollista valita ristiin, ilmoitus menee ilmoituskategorian nimetyille käsittelijöille, vaikka tiedoissa olisi ristiriita)

Kun ilmoituksen tiedot on täytetty, painamalla ”Jatka vahvistukseen” saat yhteenvetosivun tarkistettavaksi. Jos tiedot on oikeat, paina ”Vahvista”.

Näkymä tallennuksen jälkeen:

Kommunikointi ilmoituksen käsittelijän kanssa

Ilmoittaja voi kirjautua järjestelmään tunnuksilla, jotka otettiin talteen kirjautumisen yhteydessä. Mikäli ilmoituksen käsittelijä on kysynyt lisätietoja, ilmoittaja voi kohdassa ”Keskustelu” kommunikoida ilmoituksen käsittelijän kanssa (kyseessä ei ole reaaliaikainen chat, vaan ilmoituksen käsittelijä näkee kommentit kirjautuessaan käsittelijän näkymään).

Kun ilmoituksen käsittelijä on sulkenut ilmoituksen, ilmoitus näkyy ilmoittajalla tilassa Suljettu. Tällöin kommunikointi ilmoituksen kautta ei enää ole mahdollista.